Porady

Narty przed sezonem

Wyjmujemy narty przed sezonem i pojawia się wtedy kilka pytań:

  1. Czy trzeba je ostrzyć?
  2. Czy wiązania są sprawne?

Ad 1

Każda narta po kilku, kilkunastu dniach użytkowania wymaga ostrzenia i szlifowania ślizgu.

Najłatwiej ocenić stan krawędzi przesuwając palcem (ostrożnie) wzdłuż krawędzi. Jeśli wyczujemy jakieś przeszkody, zadziory na krawędzi jest to oznaka, że na pewno trzeba narty naostrzyć.

Ostre krawędzie nart mogą decydować o naszym bezpieczeństwie (potrzeba zatrzymania się, ominięcia przeszkody itd.). Narty carvingowe wymagają jazdy na krawędziach. Tym bardziej należy pilnować aby krawędzie były naostrzone.

Ad 2

Producenci wiązań zalecają kontrolę wiązań co rok lub po każdych 14 dniach użytkowania sprzętu. Komputerowe testowanie wiązań (diagnostyka), powinno odbyć się zawsze po zamontowaniu (przemontowaniu) wiązań.

Po 14 dniach dlatego powinno się testować siłę wypięcia, ponieważ podczas korzystania ze sprzętu mogą zwiększyć się siły wypięcia buta na skutek np. chodzenia, podczas którego powstają liczne zadziory na czubach buta, znacznie zwiększające siłę wypięcia.

Przed każdym sezonem powinno się skontrolować siłę wypięcia, ponieważ rzeczywiste siły działające na but mogły się zmienić na skutek np. niewłaściwego przechowywania lub transportu sprzętu.

O testowaniu piszę z własnego doświadczenia (testowałem kilka tysięcy par nart) i wiem jak wiele czynników składa się na nasze bezpieczeństwo na nartach. Wiem też, że bardzo wielu klientów naszego serwisu ma problemy z kolanami i Oni niestety wiedzą jak łatwo jest je uszkodzić raz na zawsze.

 

Transport

Najbezpieczniejszą formą transportu nart jest wożenie ich w boksach na dachu (w Austrii jedyny możliwy, inne są zabronione ? podobno, ale nie sprawdziłem).

Drugim sposobem jest przewożenie nart w specjalnych uchwytach na narty mocowanych do belek bagażnika. Najważniejsze, aby nasze narty były transportowane w pokrowcach. Zabezpieczone będą wtedy nasze wiązania przed zabrudzeniem i mniej będę korodowały krawędzie. Niektórzy narciarze wożą swoje narty bez pokrowców, do nich mogę mieć tylko prośbę, żeby wozili je dziobami do tyłu ? będzie mniejsze prawdopodobieństwo że narty wystrzelą podczas jazdy z bagażnika.

Buty

Jest bardzo wiele systemów, o których opowie nam sprzedawca. Nieliczni sprzedawcy natomiast zwrócą nam uwagę, aby buty przechowywać zapięte. Zapobiega to odkształcaniu się (prostowaniu) cholewki buta. Wyprostowana cholewka może spowodować ucisk lub nawet obtarcia w kostkach lub powyżej kostek.

Buty narciarskie służą do jeżdżenia, dlatego powinno się w nich jak najmniej chodzić. Będą nam wtedy służyły dłużej, nie zetrzemy spodów i nie pojawią się zadziory na czubach. Zadziory mogą mieć wpływ na siłę wypięcia, dlatego należy zwracać uwagę, aby czuby naszych butów były gładkie, a ewentualne zadziory należy usuwać.